Spending my time in the sovrummet

Som jag tidigare skrev så har jag blivit sjuk. Märkte dock att det blev en mindre utmaning att genomföra föreläsningar i detta tillstånd! När man som jag gärna pratar fortare än hjärnan tänker så blir det genast mycket svårare att rädda om man skulle råka säga något knasigt. Men jag tror nog att dagens föreläsning gick bra, även om studenterna var lite väl tysta. En större utmaning blir troligen imorgon då jag har fyra timmars föreläsning.

Det är verkligen intressant att föreläsa med feber. På sätt och vis känns det som att man föreläser utanför sig själv med hjärnan inpackad i bomull och lock för öronen hehe. Under dagens föreläsning diskuterade jag bland annat vikten av att tillse att användarens fokus ligger på uppgiften den har för handen, och idag fick jag verkligen ett bevis på hur svårt det kan vara att hålla fokus när det ligger något som stör konstant. Extra frustrerande blir det när man har hållt samma föreläsning två gånger tidigare, i mer eller mindre samma format.

Något ganskt intressant hände idag (ja i min lilla slutna akademiska värld i alla fall). Jag upptäckte idag hur lätt det är att singaler blir misstolkade när det gäller online kommunikation. En av mina studenter gjorde en analys av smileys på flashbacks forum och en av kommentarerna var att de var på gränsen till rasistiska. Hade han bara varit tydlig nog då han skrev meddelandet så hade detta utan tvekan avhjälpts redan på ett tidigt stadie. Kanske är det så att bloggen i sig har en stor brist...närmligen att den är publik samtidigt som den inte har en fast besökarkrets (i många fall) och detta gör att de som läser bloggen inte har den kontext som behövs för att förstå personen i fråga. Kanske är det just genom bloggen som man skall testa hur man på bästa sätt kan få fram ett budskap online i en förhållandevis styrd miljö. Trots allt så är det jag som styr innehållet vad gäller ämne och innehåll på detta, men det är de som läser är helt utlämnade till att göra en tolkning av just det som jag skrivit. Intressant indeed.

För övrigt så läste jag att man kan locka upp daggmaskar till markytan genom vibrationer. Och jag som skickade in en  (till en tävling) teknikmagasinet om skor som som lockade upp maskar till markytan genom att sända vibrationer genom marken. Tänk så rätt jag hade!

Fred och ut!

Kommentarer
Postat av: Marie

Åhh så smart av dig, jag tror att du läste den artiklen innan du skickade in till tävlingen :-)

2008-04-15 @ 10:32:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0