Skype och usability

I min undervisning använder jag dagligen skype vilket jag fram tills nu tyckt är alldeles förträffligt då man snabbt och enkelt kan ringa upp flera personer och chatta med dessa på bara ett par knapptryckningar. Detta ändrades dock idag då jag bestämde mig för att ladda ner nya versionen av skype.

För det första har de FULLSTÄNDIGT ändrat det grafiska utseende, och verkligen inte till det bättre ur ett användbarhetsperspektiv. Det som jag tidigare tyckte var så bra var att man enkelt kunde skapa kontaktgrupper, sedan högerklicka på dessa grupper för att starta chattar eller telefonkonferenser med alla i varje grupp. Och det är här mina problem börjar.

För det första kan man inte längre se alla kontaktgrupper samtidigt utan måste välja dessa från en drop-down meny. Riktigt irriterande och gör användingen i stort mycket värre.

För det andra kan man inte längre högerklicka på gruppen för att starta telefonkonferenser eller chattar direkt. för att göra dessa måste man starta en chat med en kontakt och därefter manuellt lägga till varje person. Blir minst sagt irriterande i längden då jag själv har 200+ kontakter att välja mellan.

För det tredje har herrarna på skype inte heller brytt sig om att uppdatera hjälpen på sin hemsida utan denna stämmer i stort inte alls. De instruktioner som finns där visar på menyer och underalternativ som inte ens finns kvar.

Således vill jag sammafatta det här ganska beska inlägg på följande vis: "Herrarna på skype, anlita någon som KAN användbarhet och överlåt inte detta åt era stackars programmerare!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0